Blogs

Het beest in ons

Toegevoegd op 26-10-2011 09:33:41 | Door

Het eind van het jaar nadert, tijd om terug te blikken op 2010, mogelijk ook voor goede voornemens voor 2011. Zo ja, dan is het boek “Animal spirits” een absolute aanrader. Een van de auteurs is Nobelprijs winnaar George Akerlof en vrij vertaald gaat het over het beest in ons. Het accent ligt op meer macro-economische thema’s (crisis, armoede), maar vooral de hoofdstukken over de rol van diverse instincten zijn zeker leerzaam voor supply chain professionals. Lees en huiver, het is niet altijd even vleiend voor de mens.

Neem bijvoorbeeld het hoofdstuk over redelijkheid, met daarin een experiment rondom de prijs van sneeuwschuivers na een sneeuwstorm. Volgens de gangbare economische theorie is een prijsstijging volstrekt logisch, de vraag neemt immers toe. Ruim 80% van de deelnemers aan dit experiment vindt dit echter hoogst onredelijk, op het asociale af. Toch iets om over na te denken met het winterseizoen in aantocht.

Interesse in het beest in ons, maar niet in het lezen van een economisch boek? Dan is een bezoek aan NEMO in Amsterdam een aanrader, zeker met opgroeiende kinderen. Op reis door onze geest stuit u daar op een experiment over menselijke wreedheid, meer in het bijzonder over gehoorzaamheid. Experimenten van de Amerikaanse psycholoog Milgram toonden in 1963 aan dat maar liefst 65% van de deelnemers bereid is om in de rol van leraar leerlingen na meerdere foute antwoorden een fatale schok van 450 volt te geven. Natuurlijk werden die schokken niet echt toegediend, maar de pijnkreten van de acteur-leerlingen waren zeker levensecht. Ongemakkelijk en zenuwachtig, dat wel, maar een meerderheid ging uiteindelijk toch tot het gaatje. Ja, het gaat om oude en zeker niet onomstreden experimenten, maar uit later onderzoek blijkt het percentage deelnemers bereid tot een fatale stroomstoot opmerkelijk constant te zijn (tussen de 60 en 65%).

Is ook NEMO geen optie? Dan is er voor de Homo Zappiens gelukkig You Tube. Met de trefwoorden “Milgram & experiment” komt u een heel eind, vooral het originele (zwart-wit!) filmpje is een aanrader. Waarschijnlijk denkt u, net als vele deelnemers overigens, tot de ‘goede’ 35-40% te behoren. Het zou echter zomaar kunnen dat u daarmee de invloed van het beest in ons onderschat. Verder zou ik er ook niet al te zeker van zijn dat dit soort instincten binnen ons vakgebied niet voorkomt….

Ondanks deze mogelijk niet erg opbeurende boodschap, wil ik u toch een voorspoedig, beestachtig goed 2011 toewensen!

Vos, B. Gepubliceerd in Supply Chain Magazine, Dec. 2010

INGEDEELD ONDER: , | THEMA:  Duurzaamheid, | PROJECT:  Geen

Ontketende politiek?

Toegevoegd op 26-10-2011 09:29:42 | Door

Het heeft even geduurd, maar er is een kabinet. Op het moment van het schrijven van deze column is dat in ieder geval zo, maar je weet het bij deze bijzondere gedoogvariant natuurlijk maar nooit. Over die gedogende partij wil ik het niet hebben, die krijgt al genoeg aandacht. Een interessante vraag voor ons Supply Chain Management vakgebied is wat wij van deze nieuwe ploeg gaan merken.

Op het eerste oog is er goed nieuws. Er is wat gehusseld met ministeries en één van de resultaten is een nieuw ministerie Infrastructuur en Milieu. En de minister is Melanie Schultz van Haegen, de Chief Purchasing Officer (CPO) van het jaar in 2009. Een echte vakvrouw aan het roer dus, dat is in het verleden wel eens anders geweest. Op het gebied van infrastructuur lijkt het accent sterk op het wegvervoer te liggen. Ruim baan voor de (vracht)auto dus via onder andere maatregelen om files aan te pakken en plannen voor een dynamisch systeem van maximumsnelheden. Daarnaast krijgt Schiphol ruimte uit te groeien tot een duurzame (dat wel) en concurrerende luchthaven.

Milieu lijkt er in het regeerakkoord verder echter bekaaid af te komen. Het kabinet zet in op een gelijk speelveld in Europa, daar spat de ambitie niet bepaald van af. Geen koploper op milieugebied, meepeddelen in het peloton is voldoende. Overigens ziet men voor milieuthema’s wel degelijk kansen om economische groei te ontwikkelen, dat klinkt veelbelovend. Maar ja, dat moet via innovatiebeleid gebeuren en dat zit weer bij een ander ministerie. Bij dat “superministerie” Economische Zaken, Landbouw en Innovatie wordt wel ingezet op een “Green Deal” op energiegebied, maar verder is er weinig te vinden over concrete innovatiemaatregelen. Het valt dus te hopen dat Innovatie binnen dit departement meer wordt dan een wormvormig aanhangsel.

Samenvattend is wat mij betreft, met een knipoog naar Meat Loaf, de vraag “what’s it gonna be boy”aan de orde: Ontketende of juist geketende politiek? Op korte termijn valt er vooral voor weg- en luchtverkeer nog wel het nodige te ontketenen. Op de langere termijn ben ik echter bang dat de keten voor wat betreft het stimuleren van duurzame oplossingen aan de Haagse ketting ligt. Maar goed, de ploeg is net begonnen, dus we gaan het zien. Bovendien zien meer en meer bedrijven de meerwaarde van duurzame oplossingen voor hun concurrentiepositie, dus voor duurzaam ontketenen is politieke stimulering geen must meer.

Vos, B. Gepubliceerd in Supply Chain Magazine, Nov. 2010

INGEDEELD ONDER: , , , , | THEMA:  Duurzaamheid, | PROJECT:  Geen

Total Recall in de keten

Toegevoegd op 26-10-2011 09:25:51 | Door

In dit nummer treft u een nieuwe rubriek aan, ‘Rijden met…’. Daarin staat de nieuwe Porsche Panamera centraal, maar dat had evengoed een flitsende Ferrari kunnen zijn. En dat was dan toch wat ongelukkig geweest. Recent werd namelijk bekend dat die prachtige bolides van minimaal 200.000 Euro spontaan in de brand kunnen vliegen. Oorzaak: lijm die bij hoge temperaturen vlam vat. Pardon, dat is toch een grap zeker? Nee dus, in de VS, China, Frankrijk en Zwitserland zijn vier Ferrari’s van het type 458 Italia in de brand gevlogen. Als reactie heeft de Italiaans autoproducent wereldwijd 1250 auto’s van dit type teruggeroepen, samen dus goed voor een slordige 250 miljoen Euro.

In jargon heet dit een recall en dit soort terugroepacties zijn uiteraard zeer schadelijk. Ferrari wordt in ieder geval geconfronteerd met forse kosten voor het terughalen, nakijken en waar nodig repareren van haar 458 Italia’s. Verder moet het bedrijf rekening houden met schade aan haar reputatie en imago.

Een ander recent voorbeeld uit de auto-industrie is natuurlijk Toyota. Eerder dit jaar heeft dit Japanse bedrijf wereldwijd miljoenen (!) auto’s teruggeroepen, met als resultaat hoge kosten en forse imagoschade. Verder was het niet slim om nogal geheimzinnig te doen over haar problemen. Openheid van zaken is pijnlijk, maar uiteindelijk wel beter. Niet zo handig dus van Toyota, maar zijn de verkopen ook in elkaar gestort? Nou nee, ondanks de negatieve publiciteit bleef Toyota concurrent VW ook in de eerste helft van 2010 ruim voor qua verkoopcijfers.

Dat valt dus mee, maar schadelijk blijft het. Zijn recalls dan te voorkomen? Nee, in ieder geval nooit helemaal. Bedrijven kunnen wel veel doen om de kans op dit soort drama’s in de keten te minimaliseren. Een voor de hand liggende maatregel is een grondige selectie van leveranciers. Voor Ferrari is het nu zaak om kritisch te analyseren hoe het op dit vlak mis kon gaan bij een relatief onbeduidende input als ‘lijm’. Maar goed, Ferrari zit dus wel met deze bijzonder pijnlijke Total Recall in haar keten. Mogelijk kunnen ze hoop putten uit de gelijknamige film van regisseur Paul Verhoeven. In deze science fiction kaskraker uit 1990 weet de huidige gouverneur van Californië, Arnold Schwarzenegger, zich uit talloze benarde situaties te redden. En als dat Ferrari ook gaat lukken, zien we dit merk mogelijk nog eens figureren in de rubriek ‘Rijden met…’.

Vos, B. Gepubliceerd in Supply Chain Magazine, Okt. 2010

INGEDEELD ONDER: , | THEMA:  Duurzaamheid, | PROJECT:  Geen

Bart Vos

Sociale media

 
 

Laatste Tweets

Tweets

  • Iets positiefs? Ga naar Natuurcafé La Porte bij station Driebergen-Zeist, draaideur zorgt voor energieopwekking. Duurzaam & innovatief!

    Tweeted on maart 24, 2010 by SustainableFox

  • Remember Trafigura aug 2006? Na ruim 3 jr nog steeds negatieve media aandacht, hoezo reputatieschade?!?

    Tweeted on maart 24, 2010 by SustainableFox

  • Oh ja, leuke voorbeelden qua maatschappelijk verantwoord inkopen? Just tweet me know!!

    Tweeted on maart 23, 2010 by SustainableFox

Tags

ziekenhuis bas bouwman Junior consultant inkoopsamenwerking worldclasshealthcare ok-benchmark contractmanagement Audit besparingen duurzaam mvo mvi patientenlogistiek ziekenhuizen inkoop